Wattenstaafjes, ballonstokjes en rietjes: als het aan de Europese Commissie ligt worden deze producten in de toekomst allemaal niet meer verkocht.
Maandag presenteerden de eurocommissarissen Frans Timmermans van Betere Regelgeving en Jyrki Katainen van Groei een wetsvoorstel dat de verkoop van het wegwerpplastic in de ban doet. Het plan moet milieuvervuiling door plastic tegengaan en moet ervoor zorgen dat er in 2050 niet méér plastic dan vis in de oceanen zit.
Als de lidstaten het plan goedkeuren en de wet erdoor komt, betekent dat het einde voor veel plastic producten waar een alternatief voor bestaat.
De Amsterdamse onderneemster Ev Liu (30) is een groot voorstander van de wet. Met haar bedrijf Straw by Straw verkoopt ze rietjes van riet. Ze is er pas net mee begonnen, maar haar bedrijf groeit hard.
We stelden haar vijf vragen:
Waarom word jij zo blij van de nieuwe EU-wetgeving?
Liu: “Ik vecht al jaren tegen plastic disposables. Ik ben zelf duiker en als ik al dat plastic in de oceanen zie, of dieren die er last van hebben, voel ik me zo machteloos. Daarom ben ik vorig jaar mijn bedrijf Straw by Straw begonnen, waarmee ik rietjes van riet verkoop.”
Rietjes van riet, hoe ben je op dat idee gekomen?
“Eigenlijk is het heel logisch. Toen ik nieuwe rietjes wilde maken, wilde ik een materiaal vinden dat biologisch afbreekbaar is en hol aan de binnenkant. Ik kwam al gauw op het idee om eens te kijken naar planten. Zo kwam ik erachter dat iedereen die op het platteland is opgegroeid, weet dat je stukjes riet of stro kunt gebruiken om mee te drinken. Daar komt het woord rietje ook vandaan."
"Boeren gebruiken riet als bodembedekker om de grond vruchtbaar te houden. Als het geoogst is gaat het naar de stallen van de dieren, maar je kunt er toch net zo goed mee drinken? Zo ben ik via via in contact gekomen met mijn partner die het riet verzamelt bij de boeren."
“Het riet wordt dan met de hand gesneden tot verschillende formaten, gedroogd en gesteriliseerd. Daarna verkoop ik het.”
“De rietjes zijn helemaal natuurlijk en daardoor wat minder stevig dan plastic rietjes. Als je er hard in bijt of knijpt gaat het stuk, maar het voordeel is dat het biologisch afbreekbaar is. Een ander alternatief voor plastic is een rietje van papier, maar die gaan in het glas soms al stuk. Of een rietje van bamboe, maar die moet je allemaal afwassen. Voor een restaurant met 2.000 klanten per dag zijn mijn rietjes dus een stuk handiger.”
En gaat het goed met Straw by Straw?
“Heel goed! In januari had ik in totaal nog maar 2.000 rietjes verkocht en nu al enkele honderdduizenden. Het gaat dus echt hard. Toen ik anderhalf jaar geleden dit idee had, raadden vrienden me echt af om ermee aan de slag te gaan. Ze konden niet begrijpen dat ik mijn freelance carrière als digital marketeer hiervoor op zou geven.”
“Ik moest ook overal uitleggen wat het probleem was met plastic disposables. Maar nu hoef ik dat nergens meer te vertellen en krijg ik iedere dag wel positieve e-mails van mensen.”
Ga je er dan ook rijk mee worden?
Lachend: “Je wordt geen miljonair met het verkopen van rietjes en het creëren van bewustzijn. De marges zijn ontzettend klein. Mensen zijn eraan gewend dat hun rietje gratis is, of op z’n minst vrijwel gratis. De productiekosten van de in China gemaakte plastic rietjes zijn ongeveer een cent per stuk, die van mij kosten ongeveer 4,5 cent per stuk.”
“In China worden plastic rietjes met een machine gemaakt, maar mijn rietjes zijn met de hand gemaakt, in Europa. Ik zit dus vast aan Europese loon- en landkosten, daarom moet ik m’n marges ontzettend laag houden.”
Wat zijn je toekomstplannen?
“Ik ben begonnen met rietjes omdat ik in actie wilde komen. Maar er zijn nog heel veel andere disposables van plastic, zoals de zakjes die je in de Albert Heijn om je croissant krijgt. Ik ben op zoek naar manieren waarop het anders kan en ik vind dat de transitie naar duurzaam makkelijker én aantrekkelijker moet zijn voor bedrijven. Daar wil ik ze dus mee helpen.”
“Daarnaast ga ik nog veel meer rietjes verkopen. Op dit moment is Straw by Straw nog een eenmanszaak, maar over vijf jaar hoop ik minimaal tien mensen in dienst te hebben. Ik wil in Nederland het allergrootste bedrijf worden dat rieten rietjes verkoopt.”